De Autoriteit Consument & Markt (ACM) doet onderzoek naar webwinkel bol. Volgens de concurrentietoezichthouder zijn er signalen dat het bedrijf zichzelf en bepaalde ondernemers voortrekt, ten koste van andere verkopers op het platform.­

De ACM noemt de naam van bol zelf niet, maar spreekt van een onderzoek naar een onlineplatform. Bol bevestigt vragen te hebben ontvangen van de waakhond over de wijze waarop het bedrijf zijn platform heeft ingericht voor verkooppartners.

De grootste webshop in Nederland verkoopt niet alleen zelf veel artikelen, maar laat ook andere verkopers toe op zijn platform. Meerdere van die verkooppartners hebben bij de ACM geklaagd dat hun aanbod minder goed zichtbaar is bij bol, zelfs als ze wel de beste prijs zouden bieden.

“Zij stellen dat de aanbiedingen van het onlineplatform zélf of van bepaalde ondernemers worden voorgetrokken. Ook zijn er signalen dat het onlineplatform data gebruikt van ondernemers om zo de eigen positie op het platform te versterken”, legt de ACM uit.

Het doel van het onderzoek is om uit te zoeken of bol daadwerkelijk de wet overtreedt. Als dit het geval is, dan kan de ACM optreden met bijvoorbeeld een boete of last onder dwangsom.

Bol zegt aan de vragen van de toezichthouder gehoor te geven. "Het spreekt voor zich dat we volledig meewerken aan het onderzoek van de ACM. Onze collega's werken hard om de toezichthouder van alle benodigde informatie te voorzien."

Moederbedrijf van bol stelt beursgang uit

Winkelconcern Ahold Delhaize vindt de tijd nog niet rijp om zijn webshop bol naar de beurs te brengen. In New York en Amsterdam bereikten aandelenbeurzen onlangs recordniveaus en bol heeft marktaandeel veroverd. Tegelijkertijd is de algehele markt voor de onlineverkoop van spullen nog altijd verzwakt door de hoge inflatie, zei topman Frans Muller woensdag in een toelichting op de jaarcijfers over 2023.

Ahold Delhaize kondigde in 2021 aan een deel van de aandelen in zijn webwinkel, die toen nog bol.com heette, het volgende jaar naar de beurs te brengen. Vervolgens verslechterde de markt voor webshops door het einde van coronalockdowns, sterke stijging van de inflatie en dalend consumentenvertrouwen, waarna het bedrijf de beursgang voor onbepaalde tijd uitstelde.

"De totale markt voor non-food en non-foodplatforms, ook in Europa, is op zich niet beter dan voorheen. En dat merkt ook bol. Weliswaar hebben we onder die omstandigheden marktaandeel gewonnen, maar we achten de tijd er nog niet rijp voor", zei Muller over de beursplannen. Hij wijst erop dat gezinnen die minder te besteden hebben eerder besparen op de aankoop van spullen dan op voedingsmiddelen.

Ahold Delhaize, waar ook winkelketens als Albert Heijn, Delhaize en Gall &Gall onder vallen, is nog wel van plan om bol ooit naar de beurs te brengen."Het idee blijft onveranderd, dat hebben we altijd gezegd", aldus Muller. "Als de tijd rijp is, dan halen we het van de plank af. We hebben een hoop voorwerk al gedaan."

LEES OOK: Milieuactivisten kapen aandeelhoudersvergadering Ahold Delhaize: topman Frans Muller krijgt 20 keer dezelfde vraag over CO2-uitstoot